Wednesday, December 17, 2014

Tempat Menarik di Pulau Tioman

Kalau datang ke Pahang, destinasi pulau yang amat popular semestinya Pulau Tioman. Kami bercuti di sini 3 hari 2 malam. Tempat ni memang awesome !! Banyak aktiviti dan tempat yg menarik boleh buat dan lawat.

Kami naik feri laju di Tg Gemuk dan dalam gambar tu adalah tempat-tempat menarik yang boleh korang pergi kat Pulau Tioman. Tiket pergi balik untuk sorang RM70. Tempat parking kereta pun memang sudah tersedia dekat jeti ni, penjaga pun ada, so tak perlu nak risau sangat.

Selain jeti kat Tg Gemok, boleh juga naik feri kat Mersing. Kalau korang dari utara, Tg Gemok lagi dekat. 


Kami sewa chalet kat Tekek, tempat dia memang cun lah, betul2 depan pantai di sini. Buka pintu je, boleh terjun terus masuk laut.




Kami sewa chalet kat Tekek, tempat dia memang menarik lah, betul-betul depan pantai di sini. Buka pintu je, boleh terjun terus masuk laut. 

Ni lah dia pemandangan dari chalet yang kami sewa tu. Pergh…memang biru air dia, jernih sungguh. 

Hari pertama sampai sini, kami tak banyak buat aktiviti, cuma berjalan-jalan di sekeliling Tekek dan pantai. Maklum lah, penat berjalan dan naik feri laju tak habis lagi..kat sini memang banyak chalet2..kedai makan dan runcit pun banyak…


semasa mentari tenggelam di ufuk barat macam dalam gambar..perghhh cantiknya…terkesima dengan keindahan alam ciptaan Ilahi…Kalau korang kaki kamera DSLR, port Pulau Tioman ni memang cun !!

Keesokannya, kami ke Juara dengan menyewa kereta Kembara dengan driver. Maklumlah nak ke belah Juara ni, memerlukan sekurang-kurangnya 4wd..Naik bukit turun bukit..jalan dah macam masuk hutan negara dah…tengah-tengah jalan tu kami berhenti mandi kat air terjun kat sini..tak besar sgt tapi boleh lah sekadar melepas gian dan bersantai.

Ni lah dia pemandangan Juara. Pantai dia kalau ikut pengalaman kami, memang antara yang tercantik lah…pasir dia putih sangatt…dekat area sini memang banyak mat saleh..dah macam datang tempat negara orang pulak…

Kat sini kalau korang nak mandi laut memang best..sebab ombak boleh kata tak kuat..memang tenang macam air kat sungai…

Keesokannya apa lagi, island hopping lah pulak…, datang sini kalau tak kena celup dengan ikan-ikan dalam air memang tak sah !! Kami sewa bot dan pergi tempat-tempat marine life untuk aktiviti snorkeling…Ikan kat sini memang friendly…tak takut orang..pantang kat jari ada roti..memang dia datang serbu…best !!! best !! best !!
Make sure kalau nak jimat, korang bawak roti siap-siap dari chalet korang..kalau tak nanti kena beli kat sini, mahal !! Tapi sebab kita orang dah smpai..beli lah jugak kan sebab nak merasa pengalaman beri makan ikan..RM2 satu botol/plastik…

Banyak juga tempat-tempat yg di bawa oleh driver bot kami untuk aktiviti snorkeling…lain port lain lah ikan dan batu karang dia.

Kat sini merupakan salah satu port untuk snorkeling di mana memang banyak lah terumbu karang dan ikan-ikan kat sini…Kalau korang tak pandai berenang jangan risau lah…safety jacket memang sudah tersedia…kalau korang pandai berenang dan menyelam..boleh lah lepak bawah bot tu ..ada brani ke?
Dalam perjalanan dari satu destinasi ke destinasi snorkeling yang lain, korang boleh lah lihat-lihat sekeliling pemandangan yang cantik kat pulau ni…perkampungan orang asli pun ada tu..
Sudah penat bersnorkeling, korang boleh lah suruh driver bot korang pergi minum-minum dan lunch kat tempat yg terdekat..kami lepak kat Salang..Kat sini banyak gerai-gerai yang menjual cenderhati dan tempat makan. Kalau korang nak belajar scuba diving, boleh datang sini…ada satu tempat khas utk mereka yg nak belajar menyelam guna tong gas kat blakang tu..hehe



Percutian di Pulau Tioman memang terbaik. Banyak lagi korang boleh buat kat sini..
















No comments:

Post a Comment